Børnenes udtalelser

4.D’s evaluering af operaprojektet “Abu Hassan”

Hvad syntes du om at være med i operaprojektet?

“Det har været sjovt, fordi vi fik lov til at arbejde med professionelle, og vi fik også nogle oplevelser for livet, og dirigenten og instruktøren var så søde.”

“Det var sjovt, fordi jeg var med.”

“Jeg var vild med det, fordi jeg har lært en masse om opera, og jeg har mødt 3 professionelle operasangere, en dirigent, et mandskor, et orkester og en instruktør.”

“Det var spændende, fordi man lærte en hel masse.”

“Det var sjovt, fordi jeg har lært meget om opera.”

“Det var sjovt at komme på scenen med flotte kostumer.”

“Jeg synes, det var godt, fordi vi var sammen med Lasse, Per, Angelica, Ole og Tine.”

“Det var sjovt at være med, fordi vi hyggede os, og det var spændende, fordi der var rigtige professionelle med.”

“Jeg synes det var sjovt, fordi jeg havde en rolle som en dreng, og jeg havde replikker.”

“Det var virkelig sjovt, fordi vi skulle arbejde sammen med Lasse, Angelica, Per, Ole, Tine og mandskoret.”

“Jeg kunne rigtig godt lide det.”

“Det var sjovt, fordi jeg var skuespiller, og jeg blev instrueret af en professionel instruktør til opera.”

“Jeg synes, at det var meget spændende, fordi det var en stor oplevelse, og det var sjovt at stå på scenen.”

“Det var sjovt, fordi der ikke er så mange, der får lov til sådan noget.”

“Det er sjovt, fordi jeg står på scenen og synger med professionelle operasangere.”

“Jeg kunne så godt lide det hele, men det bedste var, at vi kom på scenen med kostumer på.”

“Det var sjovt, fordi vi var sammen med kendte operafolk.”

“Jeg synes, det var sjovt, fordi vi mødte så mange nye mennesker, og det var en rigtig god oplevelse.”

“Jeg kunne stå på scenen, uden at jeg blev bange, men det sværeste var, at sidde ude bag scenen og tie stille.”

“Det var sjovt, fordi jeg godt kan lide at synge.”

“Det var sjovt, fordi vi lærte instruktøren Tine og dirigenten Ole at kende. Ole lærte os at dirigere, og Tine lærte os at spille en rolle på scenen.”

Hvad har du lært?

“Jeg har lært, hvordan man kan bruge sin stemme på forskellige måder, og jeg har også lært at dirigere med en dirigentstok.”

“Jeg har lært at synge opera.”

“At man skal tie stille, når nogen af de professionelle snakker, og så har jeg lært at dirigere og komme ind på de rigtige tidspunkter.”

“At man skal lytte til musikken og høre efter og sidde ret på stolen, når man skal synge.”

“At synge opera og optræde på en scene og sidde rigtigt på stolen og dirigere.”

“Jeg har lært at gå ind på scenen på det rigtige tidspunkt og at synge dybt og lyst”.

“At lytte til musikken og høre, hvornår vi skulle komme ind og at gå og stå som en vagt og at dirigere.”

“At sige lange replikker og tale højt.”

“Jeg har lært at huske på scenen, at når jeg synger Harun, så skal jeg sætte hånden ved mit hjerte, og jeg har også lært, at høre på musikken, der hvor vi skal ind og synge Åbne skal I Jeres porte.”

“Jeg har lært rigtig meget om timing.”

“Jeg har lært, hvordan de professionelle arbejder i en opera.”

“Jeg lærte en hel masse. At være stille og lytte rigtig godt.”

“Jeg har lært at sidde rigtigt på stolen, når jeg skal synge.”

“Jeg har lært at synge bedre og lært 3 gode sange.”

“Jeg har lært, at opera tager rigtig lang tid. Jeg har også lært at være stille og stå som en soldat. Vi var også kreditorer, og det var sjovt.”

“At sidde helt stille ude bag scenen.”

“At bruge dirigentstokken og at samarbejde.”

“Jeg har lært at spille roller og synge og være paladsvagt.”

Hvad overraskede dig mest?

“Det, der overraskede mig mest, det er nok, at operasangerne kan synge så dybt og så højt, og at dirigenten kan få orkesteret til at spille så godt, og at instruktøren var så god til at lave scener.”

“Det, der overraskede mig allermest var, at vi var så gode.”

“At vi skulle møde professionelle operasangere, musikere, mandskor og en instruktør, og at scenen var så flot, og så overraskede det mig, at der var så mange mennesker for at se os, og så overraskede det mig, at der var en fotograf, som fik os i Folkebladet.”

“Det, der overraskede mig mest, var nok, at der var så mange mennesker til forestillingerne.”

“Jeg blev mest overrasket over at se operasangerne synge.”

“At der kom så mange mennesker, som ville se os.”

“Jeg blev overrasket over, hvor hårdt det var at øve.”

“Det overraskede mig, at vores klasse skulle være med i operaen.”

“At der kom så mange mennesker, der ville se os, og at vi ikke lavede nogen fejl, da vi skulle optræde for alle de mennesker.”

“Musikken var meget overraskende.”

“At vi måtte være med til operaprojektet, og at vi gav buketter efter forestillingen.”

“At vi lærte at arbejde som en skuespiller.”

“Det, der overraskede mig mest var, at det var rigtig hårdt, fordi man skulle tage det hele om, når man skulle øve.”

“At vi lærte det hele, det er jeg overrasket over.”

“At jeg turde stå på en scene og synge opera foran 200 mennesker.”

“At vi blev valgt til at være med i operaen.”

“Det var nok at se, hvor mange, der kom, og jeg var mega nervøs, men det var ikke så slemt. Vi optrådte både torsdag og fredag.”

“Det, der overraskede mig mest var, at Fatime var svensker.”

“At der var så mange mennesker, der så på os.”

Hvad tror du, det betyder for klassen, at I har været med i projektet?

“Jeg tror, at det betyder meget for klassen, at vi må møde operasangere, og at det betyder meget, at vi må være med i det her operaprojekt.”

“Det var sjovt for hele klassen.”

“Vi har fået et særligt sammenhold i klassen på grund af operaprojektet.”

“Et godt sammenhold i klassen.”

“Det er vildt.”

“Det betyder meget for vores klasse.”

“Vi har optrådt for så mange mennesker, og vi lærte sangene så hurtigt.”

“Jeg tror, vi er blevet bedre til at samarbejde.”

“Jeg tror, at det betyder, at det er noget specielt for klassen, og at det er én gang i livet, at klassen får lov til at være med til sådan noget.”

“Vi har fået et bedre sammenhold i klassen.”

“Jeg synes, min klasse fik meget sjov i operaen.”

“Det har givet os meget godt sammenhold.”

“Jeg tror, at det betyder meget for klassen, at vi har været med til det her.”

“Et bedre sammenhold.”

“Jeg tror også, de andre syntes, det var sjovt at lave opera.”

“Jeg tror, det betyder rigtig meget for os at arbejde med de kendte operafolk, og vi har lært rigtig meget af dem.”

“Vi er nok mere stille?”

“Vi har lært så meget og fået et godt sammenhold.”